torsdag 7. mars 2013

Tiden videre...


Viktor låg innlagt på Sykehuset Namsos i nesten en uke. Onsdag 27.februar ble han utskrevet. Da hadde han fått antibiotika intravenøst, og formen hadde etterhvert tatt seg bra opp. Søndagen før hadde hann vært i dusjen også. noe som hadde skremt Tove, som kom på besøk akkurat da, og ble nervøs da hann hadde brukt så lang tid i dusjen. Å puste seg opp etter dusjing har lenge vært tungt og tar tid.
Både å få i seg mat og bevege seg rundt ble lettere utover uka, vi var på besøk hver dag fra søndag av. I tillegg prøvde de den siste dagen et slags Chili smerteplaster, som skulle være så bra mot smertene under beina.
Men dette ble igrunnen bare verre ...

Onsdag 27.februar fikk vi altså ta med oss Viktor heim. Sørover. Vi starta fra Namsos ca halv 3 på dagen. Kjørte i ett, kun avbrutt av mat og dopauser. Var hjemme ca halv 1 på natta. Jeg kjørte hele veien. Ville spare min mann for det! Bedre han fikk slappa av og blitt skikkelig frisk...
Det sved under beina, ingen ting som tydet på at det ville gi seg etter kort tid, slik det burde. Ikke sikkert et slikt smerteplaster var testa på GVHD.

-----
Torsdagen ble en tung dag for Viktor. Han lå store deler av dagen til sengs. Følte seg veldig sliten. Slike dager tærer på meg også. Blir sliten av det, mentalt, at han er så syk at han ligger til sengs. Blir sur og irritabel, jeg da. Lite rettferdig, men en slags reaskjon.... Ikke sur på han, akkurat, men på alt, på urettferdigheten vi lever i....
Denne torsdagen er det skoledag - skoleuka etter vinterferien er jo egentlig godt i gang. Vi er litt forsinket, og jeg er sykemeldt hele uka. Jeg pakker sekker og får ungene avgårde. Lina sin klasse er på skitur, vi finner dem og hun gleder seg! :-)
------
Fredagen føler Viktor seg litt bedre.
Lørdagen er verre igjen. Slapp, elendig form, fåår i seg verken mat eller drikke. Mye vondt i beina. Noe er i gjære. Ut på ettermiddagen reiser vi alle mann til legevakta i Kongsvinger. Viktor velger å sette seg i en rullestol, det sier litt om formen. Vi triller han. Blir etterhvert henvist ned på Mottakelsen. Der tar det jo sin tid, men nå vet vi at han blir lagt inn. Vi har bagen med i bilde, jeg henter den, og så reiser jeg og barna heim.

TO hele dager hjemme, altså.... før ny innleggelse...

Ny runde med antibiotika.
Men han har også pustebesvær på nettene, føler han ikke får puste, får delvis maske å puste i.
Mandag tar sykehuset kontakt med Rikshospitalet, og tirsdag 5. mars, under ei uke etter utskrivinga fra Namsos, blir han overflytta til Oslo på Rikshospitalet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar