søndag 31. mars 2013

Påskeaften 30. mars

Så er det påske. Påskeaften.
Ungene er spent på påskeegg og påskehare.
Men denne dagen blir det Oslo-tur på ungene igjen.

Jeg har vært på Rykkin i natt.
Kommer på sykehuset og parkerer i 10-tida, som vanlig. Etter å ha prata med sykepleieren på rommet i 8-tida som vanlig.
Å gå samme veien hver dag, fra parkeringa og opp, og aldri helt vite hva dagen vil bringe, er like rart hver dag. Inn hovedinngangen, nesten ikke registrere at det finnes andre der, pårørende og pasienter. De pasientene jeg ser, blir jeg nesten litt "misunnelig" på - på Viktors vegne, eller noe. At de kan være der, nede. Ute. I en rullestol, eller for egen maskin. Med en "kamerat" med væske eller medisin, men likevel, være ute blant folk. Være i stand til det.

Går på autopilot. Forbi kiosken. Inn første glassdør til venstre. Heisen, eller trappa - hvis jeg trenger litt mer tid, opp til 4. etasje. Til venstre og gjennom glassdøra. Går først på do - har kjørt bil i 1 1/2 time, og skal sitte lenge hos Viktor.... Så sprite hender før jeg går inn på G.I.2.  Klarerer med sykepleierne i "hovedrommet" at jeg kan komme forbi der, og inn på "suiten" til Viktor.

Viktor har besøk av fysioterapeuten når jeg kommer. Skal opp og sitte litt på sengekanten. Blir ikke noen lang stund, slett ikke. Men det er noe med å bruke kroppen og musklene litt. Ikke forfalle mer enn nødvendig. Målet er jo at han skal opp og fram. Musklene må holdes ved like. Han hjelper til så godt han kan sjøl. De skryter av han, viljen hans. Armene må løftes, fysioterapeuten hjelper til og masserer musklene.
Slitsomt, men viktig. Og litt godt å faktisk klare det...
 Etter "treningsøkta" legges han helt over på siden. Ikke støttet av ei dyne i ryggen, men helt over, slik at han ligger stødig sjøl. Bedre det, enn å ligge sånn halvveis over bare. Sånn godtar han å ligge ganske lenge.

CRP er lavere i dag. Sist jeg noterte CRP var på skjærtorsdag. Da var den 180. Nå er den på 107. Så lav har den ikke vært på leeeeeenge..... :-)

Får tilført blod i dag. HB lav pga mye tilført væske og albumin.
Nye røntgenbilder ble tatt i dag tidlig. (Alle slike prøver tas på rommet,)

Ingen traching i dag heller...

----

Ungene, Tove, Johnny og Agnes er på tur til Oslo. Vi avtaler å treffes på Teknisk Museum. Må ha litt påskemoro også. Der koste vi oss både små og  store, men lunsj og såpebobleshow og gamle biler og diverse.

Etter museumsturen var vi innom Sykehuset for at ungene skulle få treffe pappa før vi reiste heim.
Han var trett og sliten, men registrerte at de var der. Er glad for besøk. Men ikke like våken som sist de var her.

Har bilde av dem sammen med han fra denne dagen, tror jeg. Skal putte inn det her. Men det ligger på den andre PC'en, så det blir ikke før i mårra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar