tirsdag 19. mars 2013

Forverringer....

I natt ringte telefonen.
Klokka 03.37.
Det var fra Rikshospitalet.

Midt på natta!

Viktor var flytta på Intensiv Avdeling.
Oksygenmetninga i blodet hadde falt igjen i natt. Han klarer ikke puste godt nok til at blodet får all den oksygen det trenger. Metninga har falt mange ganger den siste tiden ,men det er urovekkende. Og i natt har den synket til rundt 80. Avgjørelsen ble tatt, Viktor ble flyttet opp, og får maske å puste i.

For en telefon!
Jeg blir liggende å gruble resten av natta. Sover ikke et sekund. Forstår at det denne gangen ikke skulle være like enkelt. Forstår at dette er alvor.
Gråter, er redd.

Står opp når morgenen kommer, ringer jobben, forteller at jeg må til Oslo.
ungene blir vekket til vanlig tid og får vite at pappa er sykere. Mamma må til Oslo. De blir levert i barnehage og skole, og tatt hånd om.
Jeg reiser inn til Oslo.

Hva tenker Viktor sjøl nå? Vi får ikke snakket enda. Han må ha maska på, men kan ha den av i korte perioder. Kan spise middagen sin, men så må maska på igjen. Metningen faller ganske raskt.

--
Viktor hadde følt seg noe verre gjennom helga. Jeg og ungene hadde ikke vært på besøk. Jeg var jo på SPA, og ungene hos barnevakt hele lørdagen. Og da var Viktor og jeg enige om at vi heller burde være hjemme på søndagen. Han skulle vel komme hjem uansett ut i uka.
Lørdagen følte han seg litt svimmel og dizzy, ellers OK. Var på "stua" og spiste middag. Tenker sjøl på om han rett og slett har tatt for mye paralgin, siden han følte seg litt rar.
Søndag og mandag kjente han godt at pusten ble verre, at han følte åndenød, på et vis.
Følt seg rar i kroppen, fikk sånn "brille " i nesa natt til søndag og mandag, for å holde metninga oppe. Hadde da vært nede på84 på det lavestse. Lett feber.
---

Nå er det tirsdag, og ting har endret seg.
Jeg er der hos ham til i 14-tida. Dette kommer brått på, logistikken må gå opp. Jeg må hjem - kunne sikkert fått noen til å hente i barnehage osv, men det er hyggekveld på skolen for klassen til Lina, så jeg må hjem. Sender melding til et par av lærerne på trinnet med beskjed om forholdene, og at de ikke må spørre om noe ang dette i kveld - det vil jeg ikke takle. Redd for å bryte sammen på hyggekvelden... Hadde det vært et "vanlig" foreldremøte hadde jeg lett droppet hele greia når ting er som de er, men når Lina skal delta på underholding og det skal være kveldsmat og kos, har jeg ingen mulighet for å droppe det.

Og hyggekvelden blir en hyggekveld med bismak...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar